En typisk dag
En typisk dag i Den Gule Prik er delt i to lige store dele – en formiddag og en eftermiddag – begge adskilt af søvn eller hvile, og begge forbundet med overlevering om barnets ve og vel.
Dagen er struktureret ud fra måltider og søvn, som faste gentagne holdepunkter. Dagen kan ses som en urskive for hver del, eller som en cyklus, hvor alting har sit klokkeslæt, sin tid, men det vi fylder imellem varierer.
Dagen starter for det enkelte barn med en aflevering – ofte fulgt af en overlevering fra forældrene, om den forgangne aften/nat – og tidlig morgen. Den overlevering er en del af den planlægning, pædagogerne hver morgen lægger for dagen.
Tidspunkterne er vejledende/flydende og ikke låste.
Vuggestuen åbner kl. 7.00. En pædagog åbner huset. Pædagogen forbereder dagens frokost. Huset fyldes med duft, skramlen og varme. De første børn møder ind og er med i køkkenet eller nyder stilheden og roen i huset, og det at have det hele for sig selv. Dem, der vil, får morgenmad.
Kl. 9.00 er stort set alle voksne i huset, mange børn møder ind nu. Vi deler os op på de to stuer Himmelrummet og Solstuen. Vi spiser formiddagsmad. Frugt, brød, smør og en kop vand. Pædagogerne planlægger dagen ud fra oplysninger om de enkelte børn, vejr og voksne. Den overordnede struktur for ugen er lagt på pædagogernes faste mandagsmøde.
Kl. 9.30 begynder vi at gå ud og fordeler os til de daglige gøremål. De fleste går ud. Nogle på vores egen legeplads, andre rundt om hjørnet til Wesselsgades legeplads. En voksen bliver hjemme og laver maden færdig. Nogle gange er der enkelte børn, der bliver hjemme i køkkenet og hjælper til. Andre gange er der børn, der bare gerne vil blive hjemme og lege indenfor, sammen. Det er der taget højde for i pædagogernes planlægning.
Kl. 11.00 eller deromkring vender vi tilbage til huset, deler os op på stuerne, vasker hænder, samles ved bordene og synger sange mens vi venter på, at alle er med og maden er helt færdig. Fællesskabet hersker, hele huset gør det samme, både på de enkelte stuer, ved de enkelte borde og hos det enkelte menneske er det følelsen af samhørighed, hinandens stemmer og den enkeltes sult, der mødes. Vi spiser. Godt og længe.
Kl. 12.00 begynder vi at pusle alle børnene. Alle skal skiftes, vaskes, ha’ nattøj på og puttes. Hver enkelt barn skal have god tid. Tid til at falde til ro i kroppen og mærke mætheden på oplevelser og trætheden, der tager over. Det enkelte barn puttes. På Himmelrummet, hos de mindste, er putningen og tidspunktet meget individuelt. På Solstuen, hos de største, fylder det mere at gå i fælles flok til soveterrassen, sige godnat til vennerne og de voksne, læse en lille bog og så falde i søvn.
Kl. 13.00 – 14.00 sover børnene. De voksne rydder op, spritter af, lufter ud, slukker lys, vasker tøj og laver maden til eftermiddagen klar. Huset hviler. Der afholdes pædagogmøder, vejledninger med studerende, medhjælpermøder eller bare fælles middagsstund.
Kl. 14.00 vågner de første børn så småt. Sidder stille og roligt i krybberne og kommer tilbage til vuggestuelivet, før de igen skal ud og lege og være sammen. Dagens anden del er begyndt.
Kl. 14.15 åbnes der så småt borde med eftermiddagsmad på de to stuer. Børnene skal have tøj på og skiftes, som de vågner op.
Kl. 15.00 vil der som regel være så mange børn vågne, at vi kan begynde at gå ud på vores egen legeplads eller starte lege i Skolestuen. Musik, dans, rutsje, alt afhængig af hvem der er vågne og hvad de vil.
Kl. 15.30 samler vi maden på Himmelrummet, så de børn, der stadig sover, spiser derinde når de vågner. Solstuen kan nu bruges som legerum med f.eks. tegning og modellervoks, hvis ikke alle er gået ud på legepladsen. Mange begynder at blive hentet. Pædagogerne taler med forældre.
Kl. 16.00 går de fleste hjem, børn som voksne. Huset ryddes op og dem er tilbage samler sig, læser bøger, leger, hygger og spiser nok lige en lille abrikos og et stykke brød.
Kl. 17.00 vuggestuen lukker (om fredagen lukker vi kl.16.00). Huset ånder, bliver gjort rent og klar til en ny dag.
Dagen slutter for det enkelte barn med at pædagogerne overleverer dagens gang, så de kan planlægge resten af deres dag sammen med barnet, med en viden om, hvad det har lavet i løbet af dagen.