BMV Forståelse for naturen
Et overordnet mål i vores læreplan for naturen og naturfænomener er, at børnene skal have forskelligartede erfaringer med naturen og naturfænomener på egne præmisser.
Det fysiske
Vores lille legeplads er en økologisk naturlegeplads. Den har græs, jord, træ, hæk, snegle, edderkopper i massevis og myrer ligeså. Vi har søerne lige uden for, der byder på fugleliv og alger, der nogle gange lugter. Vi er omgivet af de store magiske kastanjetræer, langs dosseringen, der om foråret kan lyse i mørket og om efteråret kaster kastanjer fra sig i læssevis. Om sommeren giver de skygge og om vinteren kan sneen lægge sig blødt på de nøgne grene og bidrage med snedrys på iskolde morgener.
Natur er der rigeligt af også for de små by børn. Når vi skal have mere natur tager vi på udeprojekt. 3 uger I træk, 3 dage om ugen – ude fra 9.30- 15.30 – forår og efterår. Børnene sover deres middagslur i telt og spiser deres mad på græsset. Falder i søvn til blade der hvisler, regn der slår på teltdugen og solsortens kvidren. Magisk.
Det psykiske
At færdes i naturen kan give en følelse af samhørighed. En følelse af, at der er noget der er større end én selv. Børnene i vuggestuen oplever mange af naturens luner og fænomener for første gang. Sne, skybrud, blade der falder af træerne, nye der kommer på, at al ting er forgængeligt og ændrer sig, at noget kommer tilbage og noget forsvinder. Evnen til at blive forbløffet, forundret og betaget af dette, er stort. At undgå at blive bange når et lille insekt kravler op på én, er stort.
At blive forskrækket af et kæmpe tordenbrag er stort. At kunne spejle sig i de voksne og de større, lidt mere erfarne børn, er det, der giver fortrolighed med de følelser, der følger med opdagelsen af naturen.
Det æstetiske
Naturoplevelser er æstetik. At kunne falde i staver mens man ligger på græsset og kigger op i trækronerne, opleve forskellige nuancer af grøn, når vinden bevæger bladene, og den blå himmel med skyer, der bevæger sig dovent, der titter frem på den anden side af træets krone er en stor æstetisk oplevelse.
Duften når man graver i jord. Følelsen af mudderet, der kommer efter regn. At træde ned i en kæmpe vandpyt med gummistøvler på og mærke vandets tyngde og styrke…
Hvordan kan vi se at børnene får en forståelse for naturen og naturfænomener
Børnene forundres og forbavses dagligt over naturen og dens fænomener. Vi viser dem hvor de store edderkopper på legepladsen bor og næste dag kan vi se, de selv går på opdagelse for at finde nye eller genfinde de faste.
Begejstringen i deres hvin og deres kroppe når det regner og vi er de eneste på den store legeplads og har de store vandpytter for os selv, fortæller os at de er fortrolige med dette fænomen. Når det sner om vinteren og de instinktivt lægger sig ned, erfaringen af kulde og blødhed der mødes.. at vi går ud hver dag og i al slags vejr, at vi tager på Udeprojekt og børnene i de 3 uger det varer, bliver mere og mere fortrolige med de dyr vi møder, vejret og bladene på træerne, der ændre sig, er indikationer på forståelsen for naturen.