Skip to content

Naturen og naturfænomener

Hvad vil det sige?
Naturen og naturfænomener er grundlaget for vores liv. Naturoplevelser i barndommen sætter spor langt ind i det voksne liv. Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Derfor skal børn i dagtilbud have mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen på forskellige årstider, og de skal udvikle respekt for natur og miljø.

Overordnet mål:
At børnene får mange forskelligartede erfaringer med naturen og naturfænomener på egne præmisser.

Delmål for Himmelrummet:
Vi ønsker, at børnene i det små får et fortroligt forhold til naturen og årstidernes forskellighed i den bymæssige ramme, og at børnene får tiden til fordybelse heri.

Delmål for Solstuen:
På Solstuen arbejder vi med at udvikle børnenes fortrolighed med naturen og årstiderne. Vi arbejder med den ekstra dimension, der hedder årstidernes cyklus. At ting forgår og ting kommer igen. Ligeledes arbejder vi med sammenhængen mellem råvarer og årstid, og med at øge børnenes bevidsthed og respekt for naturen.

Hvad skal der til:
At skabe tid og rum til at være i og udfolde sig i, samt udforske naturen, som den tager sig ud de forskellige årstider. Som pædagog er det vigtigt at holde sit naturfokus i børnehøjde, f.eks. at dele glæden ved at møde en mariehøne på legepladsen, og deltage, når et barn undrer sig over et naturfænomen. For et lille nyt barn i vuggestue kan det være en særdeles underlig/ overvældende oplevelse at se sne dale fra himlen for første gang. Pædagogen skal gøre sig umage med at stoppe op, fortælle og forklare, eller netop ikke, samt bevare magien ved naturen.

Hvordan gør vi:
Vi har den grundlæggende holdning i huset, at børn har godt af at komme ud under åben himmel i al slags vejr. At vi giver børnene mulighed for at mærke sneen dale, frosten bide i kinder og fingre. At mærke lysets kommen og hører fuglenes sang. At mærke skyggens lyksalighed og vandets kølighed, når solen står højt på himlen. At se farverne skifte og mærke vinden ruske og regnen plaske.

At opleve glæden ved den absolutte regnvejrsdag, hvor alle, børn og voksne, iklæder sig fuldt regnvejrsudstyr og går på Wesselsgade legeplads. En legeplads, der på sådan en dag, er fuldstændig affolket, ingen dagplejemødre eller andre institutioner, højst en far på orlov har forvildet sig ud i vejret.

Mens regnen i sig selv giver rigeligt adgang til mudderhuller tænder vi samtlige vandhaner på legepladsen, som på en varm sommerdag. Det er ikke den mest politisk/økologisk korrekte dag, men det er sjovt og himmel og jord forenes til fulde.

Udeprojektet:
”Udeprojekt er oprindeligt et projekt en af vuggestuens pædagogstuderende planlagde og udførte i tæt samarbejde med ledelse og pædagoger i år 2000.

Ideen var at give børnene mulighed for at opleve udelivet i et flow, hvor det ikke drejede sig om legeplads og gyngestativer. Udeprojektet skulle dreje sig om fællesskab og natur. Den første umiddelbare tanke var at udeprojektet skulle foregå ude på amager fælled… dette var før metroen overhovedet var tænkt. Tankerne om udeliv og fællesskab blev således modereret til et mere vuggestuevenligt perspektiv. Hans Tausensgade legeplads blev valgt som base for udeprojektet. Legepladsen rummer et stort grønt areal og yderligere støder det op til Assistens kirkegården, hvilket betyder at legepladsen er afgrænset af store træer og grønne hegn. Fornemmelsen af natur og at være i skov er derfor mulig i småbørnshøjde. Legepladsen ligger i gåafstand fra vuggestuen. Vi går samme vej, hver dag, så det ikke er transporten og omgivelserne der fylder, men det at vi transporteres i fællesskab, der er i højsædet.

Vi har siden år 2000 taget af sted på udeprojekt 2 gange årligt, forår og efterår, med alle Solstuens børn.

I udeprojektugerne er vi på Hans Tausensgades legeplads hele dagen. Vi har vores store telt med og alle vores soveposer, så børnene kan sove til middag i teltet. Til frokost spiser vi madpakker som alle, hver især, har med hjemmefra. Madpakkerne skal kun dække frokosten, vi har mad med til formiddag og eftermiddag. Vi har også drikkevarer. Madpakkerne skal ikke ses som et prestigeprojekt fra forældrene. Alle børn synes at det er helt magisk at have små pakker med mad og kærlighed med hjemmefra. Men vuggestuebørn måler heldigvis ikke sig selv i forhold til sidemanden, de oplever fra deres eget ståsted..

Vi elsker udeprojekt! At være ude hele dagen, mærke årstiden, se træerne og buskene blive grønnere og grønnere om foråret. Falde i søvn til solsortens blide sang. Solens spæde stråler, der skinner ubarmhjertigt igennem de endnu næsten nøgne lysegrønne grene.

Om efteråret, det drastiske skift i årstiden. På 3 uger opleve vejrets skift, markant. Fra 20 grader til 7 grader.. fra høj sol til lav himmel.

Egernets travle arbejdsliv. Fra valnøddetræet og hjem i skjul i et af de store kastanjetræer. Fra kastanjer, der først hænger som store grønne klumper på de overvældende store og skærmende træer, til jorden fyldt med forunderlige uspiselige brune ting.. som man kan samle og gemme.

Fra træet, der ikke længere skærmede os, da regnen kom og alle bladene var blæst af, til det magiske i at kunne nå alt det, der før hang helt deroppe, bladene… kaste dem op i luften og lade sig rive med af vind og blæsende blade. Hvirvle rundt, blæse med.

At være sammen med børnene, se dem bevæge sig i flok. Opdage hinanden. Fornemme dette særlige vi gør sammen, når vi hverdag bygger vores base. Alle er med. Alle betyder noget.

Små røde soveposer, til hver og en. Sove sammen. Sove tæt. Til byens fjerne lyde og naturens nærværende fuglefløjt. Vågne sammen. Spise sammen. Opdage og spise hinandens madpakker. Alle er med. Alle betyder noget.”

Læs mere:
Barnets alsidige personlighedsudvikling
Sociale kompetencer
Sprog
Krop og bevægelse
Kulturelle udtryksformer og værdier
Børn med særlige behov
Sprogstimulering til tosprogede